Fellestjenester i Altinn

ALL IN-prosjektet utvikler og publiserer digitale tjenester fortløpende. For å ta i bruk tjenestene som Digitale Helgeland har laget gjennom ALL IN, må kommunen gjøre noen praktiske forberedelser.

Praktiske forberedelser

1. Signering av hovedavtaler

Før kommunen kan bruke felles tjenester bygget i Altinn Studio, må følgende være på plass:

  • Generell samarbeidsavtale
  • Generell databehandleravtale

Alle kommunene som deltar i ALL IN skal ha signert disse avtalene innen desember 2025.
Hvis din kommune ikke har gjort dette, ta kontakt med oss.

2. Bestille tjenesten

For å kunne bruke tjenesten, må kommunen sende inn en bestilling - slik at tjenesten kan settes opp for kommunen. Her bestiller kommunen tjenester.

3. Vedlegg for hver tjeneste

For hver felles tjeneste tilhører et Vedlegg til samarbeidsavtale - behandlingsformål for tjeneste X. Her beskrives hvilke personopplysninger som samles inn og andre relevante vurderinger. Disse hentes av kommunen selv her på Digitale Helgeland sin nettside.

4. Implementeringspakke

Hver tjeneste har en egen implementeringspakke, den inneholder:

  • Forklaring på hva kommunen må gjøre for å ta i bruk skjemaet.
  • Veiledning for oppsett i Elements Skjemaadministrator.
  • Anbefalinger for avlevering, inkludert hvilke metadata som bør hentes inn i Elements (sak og journalpost).

5. DPIA og ROS

Kommunen er også pliktig til å fylle ut:

  • DPIA (Data Protection Impact Assessment)
  • ROS (Risiko- og sårbarhetsanalyse)

Ta kontakt med oss, så får kommunen tilsendt mal på dette.

Ta i bruk tjenester