Ny prosjektleder for PLL Helgeland på plass

Vi er glade for å kunne presentere Hilde Bechmann-Pedersen som ny prosjektleder for Pasientens Legemiddelliste (PLL) Helgeland!

Hilde startet i rollen 1. november og har allerede brukt de første ukene på å sette seg inn i prosjektet og få oversikt over arbeidsoppgavene som venter.

Hilde Bechmann-Pedersen my prosjektleder for PLL Helgeland

Med solid erfaring som sykepleier fra kommunehelsetjenesten og legekontor, bringer Hilde med seg en unik innsikt i både legemiddelbehandling og samhandling mellom forvaltningsnivåer. Hun har også praktisk erfaring med bruk av systemer som Webmed, Infodoc, Dips og Visma Profil.

Når Hilde ikke arbeider for å gjøre helsetjenestene våre tryggere, finner du henne dansende gjennom livet som en ekte stjerne ved Tip Toe Dansestudio – en energisk og elegant kombinasjon som vi er sikre på vil prege arbeidet med PLL-prosjektet.

Hva er Pasientens Legemiddelliste (PLL)?

Pasientens Legemiddelliste (PLL) er en nasjonal løsning som skal gi helsepersonell og pasienter en felles og oppdatert oversikt over pasientens legemidler. Formålet med PLL er å øke pasientsikkerheten ved å redusere risikoen for feil i legemiddelbehandling, som kan oppstå når informasjon om pasientens medisiner er ufullstendig eller usammenhengende mellom ulike aktører i helsetjenesten.

Med PLL får både fastleger, sykehus, hjemmetjenester og apotek tilgang til én felles liste over legemidler, basert på oppdaterte og autoritative kilder. Listen følger pasienten på tvers av behandlingsnivåer og sikrer at helsepersonell alltid har korrekt informasjon når viktige beslutninger om behandling skal tas.

Hvorfor er PLL viktig?

  • Bedre pasientsikkerhet: Sikrer korrekt og oppdatert informasjon om pasientens medisiner.
  • Økt samhandling: Styrker samarbeidet mellom fastleger, sykehus, kommunale tjenester og apotek.
  • Effektivitet i helsetjenesten: Reduserer tid brukt på å avklare medisiner og minimerer risikoen for feil.

På Helgeland er innføringen av PLL et viktig steg for å styrke kvaliteten i helsetjenesten, og med prosjektleder Hilde Bechmann-Pedersen på plass ser vi frem til å skape en tryggere og mer samordnet legemiddelhåndtering for innbyggerne i regionen.

 

Videre kartlegging og fremdrift

For å sikre god fremdrift i prosjektet er det nå viktig å få oversikt over alle kommunene på Helgeland. Vi kartlegger derfor legekontorer, leger, kontaktpersoner i kommunene og leveranseapotek for multidose.

I tiden fremover vil kommunene bli kontaktet for mer informasjon og samarbeid om å legge fremdriftsplaner for implementeringen av PLL.

Med Hilde ved roret er vi sikre på at PLL Helgeland vil få en trygg, strukturert og energisk gjennomføring!