
Entusiastiske forelesere fra leverandørsiden dro de frammøtte gjennom bruk av plattformen som skal tas i bruk for å nyttiggjøre seg av teknologien. Både pasientene som skal følges opp digitalt og ansatte i kommunen har tilgang til samme app, men vil ha noe ulike tilganger. Sensorer sørger for at målinger som gjøres hjemme hos pasienten, som f.eks måling av blodtrykk og vekt, automatisk lagres inne i appen. Verdiene kan da leses og følges av både pasienten og av helsepersonellet.
Opplæringen bidrar til at de ansatte blir trygge brukere av teknologien, og kan følge opp sine pasienter etter de retningslinjer som etableres. Fastlegen vil også ha en viktig rolle i å godkjenne pasientenes egenbehandlingsplaner som danner grunnlaget for hva som skal følges med på hos den enkelte pasient, og hvordan det skal ageres om verdier viser avvik og pasienten viser tegn til forverring av sin tilstand.
Det er knyttet stor spenning og forventning til utbredelsen av løsningen, og før sommeren er det ventet at HALD-kommunene har rundt 12 pasienter på digital hjemmeoppfølging.
