Digitale Helgeland lanserer ny fellestjeneste for søknad om salg, servering og skjenkebevilling - og oppfordrer andre kommuner til å stjele koden vår!

Dette har vi jobbet lenge med og vi har gledet oss veldig til å vise frem denne fellestjenesten!

Vi lanserer nå en ny felles tjeneste utviklet i Altinn Studio som erstatter fire eksisterende tjenester. Den nye tjenesten gjør det enklere for bedrifter og arrangementer å søke om bevillinger i forbindelse med salg, servering og skjenking av alkohol. Felles tjenesten omfatter:

 

  1. Søknad om salgsbevilling
  2. Søknad om serveringsbevilling
  3. Søknad om fast skjenkebevilling
  4. Søknad om skjenkebevilling til arrangement

En forenklet prosess 

Den nye tjenesten forenkler søknadsprosessen for de som søker om bevillinger. Før hadde kommunene fire ulike søknadsskjema, og noen hadde kun papir skjema, nå kan søkere nå benytte én felles digital tjeneste. Dette sparer tid og ressurser både for kommunene og søkerne. Og ikke nok med det, om du har søkt om bevilling før kan du ved et enkelt tastetrykk ta kopi av en allerede innsendt søknad, gjøre små endringer og sende den inn på nytt. Dette er funksjonalitet som er gull verd for de som søker regelmessig om skjenkebevilling til arrangementer. Tjenesten har et klart språk og vi unngår å stille unødvendige spørsmål, noe som vi tenker gjør søknadsprosessen mer brukervennlig. Videre henter tjenesten ut relevant informasjon fra Enhetsregisteret og Brønnøysundregistrene for å fylle inn nødvendige detaljer automatisk. Tjenesten er bygget for enkel integrering med sak-arkivsystemet Elements, som brukes av kommunene på Helgeland. 

Bærekraft og delingskultur

Digitale Helgeland er opptatt av deling og bærekraft. Tjenesten vår kan lett «stjeles» og gjenbrukes av andre fordi Altinn studio har åpen kildekode. Kanskje er det noen som har forslag til forbedringer, da kan de som har «stjelt» vår kode gjøre forbedringer og dele tilbake med oss :) Det er det vi håper på.

Ved å bruke Altinns infrastruktur unngår kommunene å drifte egne servere, noe som både reduserer kostnader og ivaretar sikkerhet og personvern på en god måte. Denne samarbeidsmodellen har vist seg å være effektiv og gir en solid plattform for videre utvikling av felles tjenester for kommunene på Helgeland.  

Felles tjensten er forløpig lansert i tre av våre kommuner, som nå blir å ha en kort pilot periode før vi ruller den ut i flere kommuner. I pilot perioden vil vi ha ekstra fokus på å gjøre justeringer underveis, hvis vi får tilbakemeldinger fra søkere og/eller saksbehandlere om ting som kan forbedres i tjenesten. 

Vil se på eller teste ut tjenesten? Da finner du den her

Versjon 2 er allerede under planlegging

I versjon 2 av denne tjenesten er planen å legge på et betalingssteg, slik at de som søker kan betale søknadsgebyret til kommunen i en og samme prosess – enklere for søker og mindre administrasjon for kommunen. 

Kontakt oss

Hilde T Lauvset Rafaelsen
Daglig leder
E-post
Telefon 48 18 42 16

 

Camilla Falch
Prosjektleder
E-post
Mobil 95 11 88 58