Enklere vei til bevillinger: Sommerstudent fornyer søknadsprosessen for servering og skjenk på Helgeland

I løpet av de varme sommerukene i år, har Digitale Helgeland hatt gleden av å ha Gunnar Solli Olsen, en talentfull systemutviklerstudent fra NTNU i Trondheim, i sine rekker. Gunnar, en lokal helt fra Sømna, har dedikert sommeren til å digitalisere og forenkle søknadsprosessen for servering, skjenk, og salgsbevillinger i Altinn for kommunene på Helgeland.

Tre tjenester slått sammen til en

Tidligere var det tre separate tjenester for disse bevillingene. Nå, takket være Gunnars dyktighet og innovasjon, har disse tjenestene blitt kombinert til en enkelt tjeneste med sporvalg. Med bruk av eFormidling og automatiske datahentinger fra både enhetsregisteret og folkeregisteret, slipper nå brukere den tidkrevende prosessen med manuell datainntasting.

"Det har vært lærerikt å finne ut hvordan eFormidling fungerer," uttalte Gunnar. Han har tidligere hatt erfaring med å jobbe for Digitale Helgeland og digitaliseringsdirektoratet, og mener denne erfaringen har vært uvurderlig. Sommeren ga også Gunnar muligheten til å jobbe tett med utviklere fra Digitaliseringsdirektoratet, samhandle tverrfaglig med jurister og designere, og dykke dypt inn i både brukertesting og juridisk terminologi.

Mens han er dyktig i Java, ga sommerprosjektet ham verdifull erfaring med Altinn studio og programmeringsspråket C#. "Nå har jeg basis kunnskap, som vil være nyttig når jeg er ferdig med studiene," forklarte han.

Digitale Helgeland ønsker å gi en stor takk til Gunnar for hans enestående innsats denne sommeren. "Å ha direkte dialog med saksbehandlere, de som faktisk skal jobbe med det vi lager, har vært gull verdt," avsluttet han.

Vi i Digitale Helgeland er utrolig stolte av resultatet og den positive effekten det vil ha for våre brukere. Gunnar har levert utover forventningene, og vi ser frem til å se hvor hans talent vil ta ham i fremtiden.

Hva gjenstår før vi er på lufta med ny tjeneste?

Selv om vi nå har en kjørbar ny tjeneste ferdig, gjenstår det ennå å få den brukertestet mer, både med sluttbrukere og saksbehandlere som skal motta søknadene. Vi har også planer om å få på plass gode maler og arbeidsflyter i arkivsystemet Elements, der bevillingssøknadene kommer automatisk inn. Siden vi er 16 ulike kommuner, må vi se om vi kan enes om en tilnærmet lik arbeidsflyt. 

En  DPIA og ROS analyse må vi også gjøre før vi går på lufta. 

Ønsker du å teste ut tjenesten?

Vi trenger flere tilbakemeldinger på tjenesten, så om du har lyst å teste den ut så ta gjerne kontakt med oss. Så sender vi deg lenke til tjenesten i vårt testmiljø og gir deg testbruker. For alle andre tjenesteeiere i Altinn deler vi selvfølgelig også all kildekoden. For den som deler mest, lærer mest!!

 

Hva drømmer vi om videre?

Søknad om salg, servering og skjenk burde kunne forenkles ytterligere, vi drømmer om at både politiet og skatteetaten kan tilby åpne API'er som tjenesten vår kan bruke, slik at søknadsprosessene for bevillinger kan automatiseres i mye større grad. Når API'ene er klare, lover vi å være kjappe med å oppdatere tjenesten vår

Kontakt oss

Hilde T Lauvset Rafaelsen
Daglig leder
E-post
Telefon 48 18 42 16