Siden oppstarten i februar har vi hatt 9 dybdeintervjuer med veterinærer, bønder, kommune og Landbruksdirektoratet. Disse intervjuene har gitt oss et godt grunnlag for å forstå hvordan tjenesten fungerer i dag, sett fra flere perspektiver. Denne informasjonen har vi analysert, men også visualisert i en brukerreise. (PDF, 3 MB)
Til hvert steg i reisen kan det være tilknyttet utfordringer og/eller muligheter. Disse kan gjelde for én eller flere personer. Videre har vi oppsummert hovedfunnene:
Jeg opplever det som krevende å sikre en forsvarlig veterinærtjeneste
-
Stimuleringstilskudd fra direktoratet dekker ikke kommunenes behov
-
Det er færre veterinærer som driver med stordyr i dag
-
Det er ingen oversikt over tilgjengelige veterinærer
-
Bruk av vikarer er kostbart
Jeg strekker meg langt for dyra, på bekostning av egen helse
-
God relasjon med bønder og dyra gjør at veterinæren strekker seg langt
-
Veterinæren tar på seg ekstra ansvar som kanskje skulle vært noen andre aktører sitt ansvar
-
Kommunens maler for kontrakter med veterinærene er ikke dekkende for veterinærenes rettigheter i arbeidshverdagen
Jeg må prioritere hvor jeg trengs mest
-
Veterinæren må prioritere hvilke oppdrag som
er mest akutte
-
Det er usikkert for bonden når veterinæren dukker opp, som kan gjøre at dagen føles låst
Jeg opplever at admin-oppgaver er krevende å få tid til
-
Arbeidsdagen kan gå slag i slag, som gjør det vanskelig å finne tid til admin-oppgaver
-
Det varierer hvor digitale både bøndene
og veterinærene er
Rett før påske inviterte vi veterinærtjenestens involverte til et felles arbeidsverksted der del en av dagen hadde som hovedformål å dele innsikten, gå i dybden på hovedfunnene og bli kjent med hverandres arbeidsoppgaver og ansvarsområder.
Del to av samlingen bestod av å jobbe sammen i tverrfaglige grupper for å skape ideer og diskutere seg frem til mulige konsepter som prosjektet bør teste ut i neste fase.
Det var en engasjert forsamling og mange fruktbare diskusjoner som ga prosjektet mye input. Det kom også tilbakemelding fra deltakerne om at det var veldig nyttig å møtes og få innblikk i hverandres hverdag og oppgaver, med et ønske om å få til et fast samlingspunkt fremover.
Dagen før samlingen var prosjektgruppen så heldig at vi hadde en dag med observasjon i felt der vi fikk være med veterinær Odd Joar Oppegård på jobb. Det var veldig interessant og ikke minst nyttig å se hvordan tjenesten i praksis fungerer, det ga oss nyttig input og beriket innsikten vår.
I løpet av mai er innsiktsrapporten klar og da skal prosjektet komme med sine anbefalinger til konsepter og ideer som bør tas videre til neste fase i prosjektet. Alle som kjenner til veterinærtjenesten vet at digitalisering ikke løser de hovedutfordringene som er knyttet til rekruttering. I dette prosjektet ser vi overordnet på veterinærtjenesten med et digitaliseringsblikk, og vi kommer til å peke på både kortsikte og langsiktige tiltak som kan være nyttige verktøy for å skape en enda bedre veterinærtjeneste i fremtiden.
Rapporten og fremtidig brukereise blir publisert her på våre hjemmesider.
Prosjektleder Camilla Falch