FellesløsningerNorge har både nasjonale fellesløsninger og nasjonale felles komponenter som kommunene kan ta i bruk. Digitale Helgeland vil legge til rette for og være behjelpelig med at kommunene får innført de nasjonale fellesløsningene som tilbys og vi vil benytte oss av felles komponenter og fellesløsninger fremfor å utvikle egne løsninger. Kort fortaltNasjonale fellesløsninger er byggeklosser som kan brukes i utviklingen av offentlige digitale tjenester. De nasjonale fellesløsningene leveres av KS, Digitaliseringsdirektoratet, Brønnøysundregistrene, Kartverket og Skatteetaten. For kommunene på Helgeland er det foreløpig variabel bruke av nasjonale fellesløsninger. Nedenfor ser dere oversikt over hvilke fellesløsninger som er tatt i bruk og hvilke som ennå ingen har tatt i bruk. Innenfor hver løsning som er tatt i bruk vil det være kommuner som ennå ikke har innført den nasjonale fellesløsningen. Fellesløsninger i bruk KOBO Husbanken og KS har fått på plass en digital løsning for utleie av kommunale boliger som de kaller KOBO. Den nye digitale løsningen vil gi innbygger en enklere, sikrere og mer effektiv søknadsprosess. For kommunen sin del vil den digitale løsningen medføre at det vil bli enklere å fatte vedtak, finne egnet bolig og administrere alle kommunale boliger.De aller fleste av kommunene på Helgeland har tatt denne lønsingen i bruk. Les mer om KOBO her DigiHelsestasjon DigiHelsestasjon er en meldingstjeneste mellom helsestasjons- og skolehelsetjenesten og innbygger. Her kan innbygger på en sikker og trygg måte sende og motta meldinger, få oversikt over avtaler, motta varslinger og få tilgang til relevant informasjon.Les mer om digiHelsestasjonLøsningen er innført i (pr. mai 2024) : Alstahaug, Bindal, Dønna, Herøy og RanaDe resterende kommunene på Helgeland vil i 2024 følge et nasonalt innføringsløp for å få på plass DigiHelsestasjon. Det nasjonale innføringsløpet vil ledes av KS-eKomp. DigiBarnevern DigiBarnevern er et nasjonalt initiativ mellom Bufdir, KS og kommune-Norge. Sammen med barnevernsreformen og ny barnevernlov skal DigiBarnevern bidra i arbeidet med å løfte kvaliteten i barneverntjenestene.DigiBarnevern består av fem løsninger: Innbyggertjenester, Nasjonal portal for bekymringsmelding, fagsystem, barnevernfaglig kvalitetssystem, barnevernregisteretAlle helgelandskommunene har anskaffet seg fagprogram for barnevern og har også fått på plass nasjonal portal for bekymringsmelding. Les mer her KS SvarUt/SvarInn Med denne løsningen kan kommunene sende dokumenter og brev fra kommunen sitt sak -arkiv system eller fagprogram direkte til innbygger, næringsliv, offentlig og privat organ på en sikker måte. SvarUt benyttes for å sende post fra kommunen til innbygger, mens SvarInn benyttes når kommunen tar imot post digitalt fra innbygger. Denne løsningen leveres av KS. De fleste kommunene på Helgeland har satt opp løsning for KS SvarUt/Inn men løsningen benyttes i ulik grad. Vi skal jobbe aktivt for at alle tjenesteområdene i kommunene skal bli flinkere å ta i bruk tjenesten. DigiSOS Digital søknad om sosialhjelp (DigiSOS) er en selbetjeningsløsning der innbygger kan søke digitalt og får tilpasset veiledning underveis. Dette betyr at innbygger slipper å oppsøke NAV kontoret for å levere søknad. Nytteverdier for innbygger NAV blir mer tilgjengelig, og brukeren slipper å oppsøke NAV kontoret for å søke Søknaden blir enklere og får høyere kvalitet Informasjon er pre utfylt etter at bruker er logget inn Brukeren får spørsmål som er relevant Får hjelpetekster underveis Raskere søknadsprosess Søknadsprosessen starter hjemme Større sannsynlighet for at søknaden blir mer komplett Økt rettsikkerhet Større eierskap til egen sak Tjenesten er mer tilgjengelig og gir veiledning underveis Søknaden blir sporbar Nytteverdier for NAV kontoret Mindre tid på administrasjon Slipper å tolke håndskrift Mindre tid på skanning, registrering og kontroll Høyere kvalitet på mottatte søknader Kan møte mer informerte og forberedte brukere Bedre ressursbruk på NAV kontoret Mer tid til oppfølging og mer tid til de som trenger NAV mest Samme digitale skjema for alle kommuner Lavere forbruk av papir og porto Kommuner på Helgeland som har innført DigiSOS Alstahaug Bindal Brønnøy Grane Vefsn Rana Dønna Sømna Herøy Hattfjelldal Hemnes Leirfjord Disse kommunene har ikke innført DigiSOS Vega Vevelstad Tæna Nesna eInnsyn eInnsyn er en innsynsløsning som publiserer postjournalene som sendes til og fra kommunen. Det betyr at innbyggeren kan søke og bestille innsyn i alle dokumenter som er publisert på eInnsyn. Bruker kan be om innsyn i dokumenter som ikke er publisert i klarttekst anonymt. For statlige virksomheter er det lovpålagt å tilby eInnsyn, men for kommuner og fylkeskommuner er det kun anbefalt. Les mer om tjenesten her Ikke alle kommunene på Helgeland har tatt i bruk tjenesten for eInnsyn. eSignering eSignering gjør at innbygger og kommunen har mulighet til å signere kontrakter og dokumenter digitalt, slik at man slipper å utveksle dokumenter på papir for å få de signert. Flere kommuner har satt opp løsning for eSignering, men det må jobbes aktivt med å få tatt den i bruk innenfor flere tjenesteområder. Les mer om eSignering her ID porten ID porten er en felles innloggingsløsning for mange offentlige tjenester. Den benyttes av de fleste kommunene for å gi tilgang til tjenester som krever pålogging. For de kommunene som tilbyr digitale søknadsskjema benyttes ID porten for innlogging. Matrikkelen Matrikkelen er Norges offisielle register over fast eiendom, bygninger, boliger og adresser. Matrikkelen inneholder opplysninger om den enkelte eiendom som er nødvendig for planlegging, utbygging, bruk og vern av fast eiendom. Registeret viser også grensene for eiendommene, inkludert grenser for uteareal som inngår i eierseksjoner. Kartverket er sentral matrikkelmyndighet og har for drift og forvaltning av matrikkelen. Kommunene er lokal matrikkelmyndighet, og har under dette ansvaret for å utføre oppmålinger og føre de fleste opplysningene i matrikkelen. Det sentrale folkeregisteret Fra folkeregisteret henter man ut oppdatert nøkkelinformasjon om alle personer som er eller har vært bosatt i Norge. Vi får blant annet hentet ut opplysninger om Navn, adresse, kjønn og sivilstand. Flere fagprogram og tjenester som kommunen benytter har integrert seg mot folkeregisteret slik at man får identifisert brukere og for å preutfylle navn og adresse i den digitale tjenesten slik at bruker slipper å fylle dette inn manuelt. . MinSide På MinSide kan innbyggerne blant annet lese digital post til og fra kommunen, se eiendomsinformasjon, byggesaker og gå videre til en rekke nasjonale tjenester fra for eksempel Skatteetaten, NAV og Husbanken. MinSide er under stadig utvikling, og målet er at alle offentlige tjenester som er relevante for innbyggeren, skal finnes her. MinSide er en tjeneste til innbyggerne, og er ikke kommunens egen side som kan markeres med kommunenavn. Innbyggeren får tilgang til relevant informasjon fra alle kommunene hun har et forhold til. For eksempel vil Kari Olsen finne informasjon fra både Nittedal kommune, Vågå kommune og Tromsø kommune dersom hun bor i den første kommunen og har eiendommer i de to andre. Kommuner som har tatt i bruk MinSide på Helgeland: Alstahaug eByggesak Prosjektet eByggesak er eid av KS og er utvikla i samarbeid med Direktoratet for byggkvalitet, Kartverket, SSB og flere pilot kommuner. eByggesak er utviklet etter en kravspesifikasjon fra KS. Alle de tre sak-/arkivsystem leverandørene kan levere eByggesak. eByggesak gir bedre tjenester rettet mot innbygger og næringsliv og en effektivisering av byggesaksbehandlingen der man samtidig får en mer standardisert og etterprøvbar saksbehandling. På Helgeland har følgende kommuner innført eByggesak: Alstahaug Herøy Dønna Vefsn Grane Hattfjelldal Leirfjord Rana eDialog Med tjenesten eDialog kan både privatpersoner og virksomheter sende dokumenter til kommun via en sikker og effektiv kanal. Tjenesten krever sikker identifisering, som for eksempel BankID, BankID på mobil, MinID, med flere. Bruk av tjenesten gir mange fordeler Data blir overført kryptert. Det gir en sikker identifikasjon av avsender. Dokument blir sendt elektronisk og mottatt direkte fylkeskommunens system. Vi sparer tid og penger på postgang, porto og registrering. Når kan jeg benytte eDialog? når du sender post med konfidensielle opplysninger når du sender dokument til eksisterende sak når du sender andre dokumenter Følgende kommuner på Helgeland tilbyr eDialog: Alstahaug Brønnøy Dønna Herøy Vefsn KS læring KS Læring er en nasjonal løsning for deling av kunnskap og kompetanseheving for ansatte i kommuner og fylkeskommuner. Disse kommune på Helgeland har tatt i bruk KS læring: Alstahaug Leirfjord Les mer her Digital Dialog på Altinn Digital dialog er en skjemaløsning hvor du kan designe hele den digitale dialogen med brukerne. I løsningen kan du for eksempel lage et skjema som du gjør tilgjengelig for brukerne i Altinn, og eventuelt på egen portal. Brukeren fyller ut det skjemaet de har behov for og sender inn. Settes det opp integrasjon mot eget fagystem, havner dataene som sendes inn dit. Saksbehandler kan da behandle saken og sende et svar til bruker på altinn.no. Du kan også legge til steg med signering og/eller betaling slik at alt gjøres i samme skjema. Det er mange muligheter for å tilpasse flyten akkurat til ditt behov. Gjennom Altinn får du tilgang til en robust teknisk infrastruktur som sørger for sikker dialog mellom etat og bruker. Løsningen har stor kapasitet og kan skaleres ved behov. Vi ivaretar det daglige vedlikeholdet, drift og backup. Altinn har også tilgang til data fra offentlige registre, slik at regjeringens mål om ”once only” blir lettere å oppnå. Digitale Helgeland har planer om å starte utviklingen av Digitale dialog løsninger på Altinn studio iløpet av 2020. Les mer her Nasjonal portal for bekymringsmelding til barnevernet Når kommunen tar i bruk Nasjonal portal for bekymringsmeldinger, kan både privatpersoner og offentlig ansatte sende bekymringsmelding digitalt til barnevernet. Nasjonal portal for bekymringsmelding er utviklet av KS i samarbeid med Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Løsningen skal sikre raskere og tryggere innsending av bekymringsmeldinger og bedre kvalitet på innholdet. Alle kommunene i Digitale Helgeland har nå tatt i bruk løsningen. Les mer her eFormidling eFormidling er en løsning for å sende meldinger mellom virksomheter og innbyggere eller mellom statlig virksomhet og kommunen. Ved å benytte eFormidling kan kommunen sende meldinger fra feks sak- arkiv systemet til et integrasjonspunkt som da sender meldingen mottaker via riktig kanal. Digitale Helgeland benytter eFormidling for å sende data fra Altinn dialogskjema, via integrasjonspunktet til eFormidling, via KS fiks og direkte inn i kommunen sitt sak- arkiv system. Fellesløsninger vi ennå ikke har tatt i bruk DigiHelse Denne løsningen gjør at innbygger kan kommunisere digitalt med hjemmetjenesten i din kommune. Innbygger sender meldinger digitalt via helsenorge.no og meldingene kommer da direkte inn i kommunen sitt elektronisk pasientjournal system (EPJ). Les mer om tjenesten her Fiks smittesporing Fiks smittesporing er en tjeneste som hjelper kommunen med å holde oversikt og følge opp personer i karantene og isolasjon. Tjenesten gjør også rapporteringen til Folkehelseinstituttet (FHI) enklere. Les mer her DigiOrden DigiOrden er en løsning hvor kommunen kan ha god oversikt over alle sine applikasjoner, felleskomponenter og IKT arkitektur. Målsettinger for DigiOrden:God kommunal informasjonsforvaltningGod kommunal applikasjonsforvaltningForsvarlig dokumentasjon av persondataForvaltning av arkiv og datasettDeling av offentlige dataStrategisk styring av kommunens digitaliseringsarbeidGevinster for kommunen:Utviklet av kommuner for kommunerFelles applikasjonsregisterOversikt over felleskomponenterLederstøtte - kommunal IKT arkitekturSamarbeid Les mer om DigiOrden Sist endret 15.05.2024 12.29